7 Days To Die – Recenzja

7 Days To Die to gra łącząca w sobie elementy sandboxa i FPS, osadzona została w posapokaliptycznym świecie opanowanym przez zombie. Stworzona przez The Fun Pimps Entertainment, studio pracujące w przeszłości nad takimi grami jak m.in. Duke Nukem Forever, czy DOOM 3.

Akcja gry toczy się w przyszłości, wkrótce po zakończeniu III wojny światowej. Tajemniczy wirus zdziesiątkował ludzką populację, doprowadzając niemalże do jej całkowitego wyginięcia. Podczas gry wcielamy się w postać jednego z ostatnich ocalałych ludzi. Naszym celem jest przetrwać, to czy zbudujemy bunkier nie do zdobycia, czy co noc będziemy walczyli z hordami zombie na ulicach miast zależy tylko od nas.

Początek gry

Po stworzeniu świata pojawiamy się w… bliżej nieokreślonym miejscu, mając przy sobie tylko słoik wody i podejrzanie wyglądającą konserwę. Naszym pierwszym krokiem powinno być przeszukanie wszelkich możliwych miejsc (samochody, plecaki, puste konary drzew), aby znaleźć broń oraz pożywienie. Oczywiście zbieramy wszystko, co nam wpadnie w ręce, w tej grze nic się nie marnuje i nawet z pozoru bezużytecznego kawałka metalu można zrobić śmiercionośną broń. Następnie powinniśmy zdobyć trochę drewna, bo to ono jest przepustką do luksusu w postaci kilofa czy siekiery. Najprostszym sposobem zdobycia drewna jest ścięcie drzewa, jednak bez narzędzi musimy to zrobić ręką… Łudząco podobny początek do innej, znanej sandboxowej gry, nieprawdaż? Na szczęście dalsza część rozgrywki nie będzie wzbudzała w nas tak oczywistych skojarzeń.

Zdobywanie surowców, pożywienia

Najważniejsze surowce w grze można można standardowo wykopać z ziemi. Żelazo, aluminium – w kopalni każdy znajdzie coś dla siebie. Jednak twórcy poszli o krok dalej i pozwolili nam odzyskiwać surowce ze znalezionych przedmiotów. Jest to moim zdaniem bardzo przyjemny smaczek który w początkowych fazach gry nie zmusza nas do schodzenia w podziemia.
Pożywienie można zdobyć na kilka sposobów, jednak najbardziej opłacalne z nich to polowanie i rolnictwo.

7DTD_23
Schronienie

Dzieło The Fun Pimps jest voxelowym sandboxem, co oznacza w praktyce, że cały świat gry możemy zmienić na swoje potrzeby. Zbudowanie schronienia jest kluczowym elementem przetrwania, bez niego noc jest praktycznie niemożliwa do przeżycia. Można oczywiście wykorzystać istniejące już budynki, jednak trzeba je najpierw oczyścić z ewentualnych lokatorów, a następnie zabezpieczyć, co wcale nie jest takie łatwe. Warto wspomnieć, że w grze występuje zaawansowana fizyka uniemożliwiająca nam budowanie latających baz, czy ogromnych podziemnych kompleksów bez żadnych wsporników.

7DTD_6

Bronie oraz walka z zombie

Tym co odróżnia 7 Days To Die od dziecka Mojangu jest przede wszystkim system walki i różnorodne bronie. Nasi przeciwnicy to głównie zombie zarówno ludzie jak i psy, jednak można spotkać również zmutowane owady. Używanie różnych rodzajów przedmiotów z naszego uzbrojenia niesie za sobą inne konsekwencje. Broń palna jest głośna, przez co przyciąga zombie, jednak jest nieporównywalnie bardziej przydatna gdy jesteśmy oblężeni.

7DTD_2

Świat i tryby gry

Gra oferuje nam kilka trybów rozgrywki, są to: survival, deathmatch, zombie horde. Survival to – jak sama nazwa wskazuje – walka o przetrwanie. W tym trybie mamy szansę wykazać się swoją kreatywnością budując przeróżne pułapki, budynki, jak również po prostu dobrze się bawić zmniejszając liczebność zombie. Deathmatch to najprościej mówiąc rozgrywka multiplayer polegająca na zabiciu jak największej liczby graczy. Zombie horde pozwoli nam za to zakosztować rozgrywki rodem z filmu „Jestem legendą” gdzie noc sprowadza całe rzesze przeciwników, jednak z tą różnicą, że nie będziemy próbowali ich ratować, szukając szczepionki.
W grze znajdziemy kilka map, każda spersonalizowana pod jeden typ rozgrywki. Aktualnie mapa trybu survival nie jest generowana losowo, jednak jej wielkość w połączeniu z losowym miejscem początku gry sprawiają wrażenie, jakbyśmy zaczynali rozgrywkę w kompletnie innym świecie.

Dźwięk, grafika i cała reszta

7 Days To Die oferuje nam co najwyżej przeciętną grafikę, niemniej jednak przyjemną dla oka. Najbardziej rażące są bugi związane ze światłem – występują miejsca całkowicie zaciemnione, mimo dopływu światła; światło pochodni w niektórych miejscach znika zależnie od kąta patrzenia. Są to jednak takie błędy, które można wybaczyć grze będącej w fazie alpha.
Dźwięki są dość oryginalne. Muzyka w menu głównym przypadła mi do gustu, jest przyjemna dla ucha i słuchając jej można odczuć delikatny niepokój, co jest jak najbardziej stosowne dla gry tego typu. Z kolei dźwięki gry to kompletnie inna sprawa. Krzyki zombie wydają się być trochę przesadzone, a ćwierkające w tle ptaszki jakoś nie pasują mi do całego konceptu gry horror-survival. Pozostałe dźwięki otocznia są po prostu w porządku, bez żadnych rewelacji, ale adekwatne do całokształtu rozgrywki.
Nie mam zbyt wiele do zarzucenia optymalizacji gry – wszystko chodzi płynnie, nie obciąża nadmiernie komputera. Jedyne poważniejsze błędy jakie zauważyłem to niewczytujące się tekstury menu głównego podczas pierwszego uruchomienia gry na OS X.

7DTD_21

Kickstarter

Warto wspomnieć, że 7 Days To Die pojawiło się na Kickstarterze i osiągnęło ogromny sukces zbierając ponad 500 000 dolarów z zakładanych 200 000 dolarów! Poniżej zamieszczam filmik promujący grę podczas Kickstarterowej zbiórki:

Podsumowanie

Podczas pierwszego włączenia gry miałem mieszane uczucia. Wiele bugów, rozgrywka na każdym kroku przypominała mi Minecrafta i DayZ. Jednak z każdą kolejną minutą grania wczuwałem się w jej klimat. 7 Days To Die rzeczywiście łączy wcześniej wymienione gry w jedną całość i muszę powiedzieć, że robi to bardzo dobrze. Przyjemność z grania jest ogromna, szczególnie jeśli mamy z kim zagrać w trybie multiplayer. Życzę tej grze wielkiego sukcesu i mam również nadzieję, że będzie rozwijana w tym (właściwym) kierunku. Na dzień dzisiejszy gra kosztuje 24,99$ czyli około 75zł, decyzję czy warto ją kupić pozostawiam Wam. Ja to zrobiłem i nie żałuję.

Należy pamiętać, że gra jest wciąż w fazie alpha, więc z biegiem czasu na pewno wiele się w niej zmieni. A co Wy o niej sądzicie? Jest warta zainteresowania, czy może to tylko słabe połączenie DayZ i Minecrafta?

 

  • są lepsze gry od tej i wiele tańsze :D